Let’s get Sturdy
Collega is staand aan het werk achter zijn laptop.
Jouw website is het vinden waard

Vindbaarheid

De websites die Sturdy Digital ontwikkelt, hebben doorgaans een commercieel karakter. Daarmee is het belang van goede vindbaarheid van die websites erg groot.

Smart icon

Ruime ervaring met technische SEO

Smart icon

Veel focus op Core Web Vitals

Smart icon

Gebruik van Semantische HTML en structured data

Smart icon

SEO-scans van content voor publicatie

Smart icon

Uitgebreide migratie bij Go-live

Front end developer werkt achter zijn bureau aan en website op kantoor, in de achtergrond zie je collega die ook aan het werk zijn.

SEO & GEO techniek

Ook jouw website dient uitstekend vindbaar te worden. En dat stelt behoorlijk wat eisen aan de kwaliteit van je site. Sturdy Digital is erg sterk in SEO- en GEO techniek. Wij maken het de spider van zoekmachines als Google en AI agents als ChatGPT en Perplexity zo makkelijk mogelijk om de content op jouw website te lezen. Je hebt immers veel tijd besteed aan de creatie van de content, dan moet die ook uitstekend te indexeren zijn.

Onze websites zijn altijd voorzien van de volgende technieken:

Optimale score in Core Web Vitals

Google stuurt zijn bezoekers graag naar websites die technisch in orde zijn. Hoe beter de ervaring van de gebruiker, hoe hoger Google door die gebruker wordt gewaardeerd en dus hoe vaker de gebruiker Google als zoekmachine gebruikt. Om deze gebruikservaring te simuleren, heeft Google een aantal metrics gedefinieerd in de Core Web Vitals. Dit geldt voor AI bots als ChatGPT en Perplexity niet anders.

Daarbij geldt dat elk indexeringsmechanisme wordt beperkt door de resources die het heeft. Ke kunt je voorstellen hoeveel werk het moet zijn om het hele internet te indexeren. Daarom is het van groot belang dat je jouw website zo efficiënt mogelijk aanbiedt aan de spider. Hoe minder resources het ‘lezen’ van jouw content kost, hoe meer er wordt geïndexeerd. Daarom zorgen wij voor een optimale ervaring voor zowel gebruikers, als spiders.

Page speed, een overall metric

De spider van Google is druk. Heel druk. En daarom houdt Google van websites die snel laden. In Google Search Console kunnen we zeer gedetailleerd zien hoe snel de website laadt, en welke onderdelen van een pagina in de weg zitten.

Daarnaast gebruiken wij tools als WebPageTest.org en de Element Inspector om de laadtijd van site elementen te analyseren. Op basis van deze analyses, optimaliseren wij elke milliseconde voor en zo goed mogelijk resultaat.

Meer gedetailleerde metrics

Daarnaast biedt Google een aantal andere metrics aan die de kwaliteit van de website beoordelen. Hiermee kan je meten

  1. hoe lang het duurt voordat het grootste element wordt getoond (LCP), 
  2. hoe lang het duurt voor de website op een eerste interactie reageert (INP)
  3. wanneer alle onderdelen op hun plaats staan (CLS)

Dit wordt gemeten in milliseconden. Vaak is met het blote oog de vertraging niet zichtbaar, maar voor Google wel. Jouw score in de Core Web Vitals is een belangrijkste rankingfactor voor Google. Zorg dat jouw website beter scoort dan die van je concurrent en je staat 1-0 voor.

Wij optimaliseren onze code doorlopend zodat we websites ontwikkelen die slagen voor de Core Web Vitals test.

Wil je weten hoe jouw website scoort? 

Kijk dan in Google Search Console. Daarin zie je hoe jouw website presteert bij echte bezoekers. Wil je een snelle lab-test? Gebruik dan bijvoorbeeld Page Speed Insights.

Valt de score tegen? Neem dan contact op met Sturdy!

Sturdy asterisks
Ervaren webbouwers sinds 1999
Sturdy asterisks
Kies ook voor een website die voor je werkt
Sturdy asterisks
Een team van WordPress specialisten

Semantische HTML

Semantische HTML is het gebruik van HTML-elementen die de betekenis (semantiek) van de content beschrijven, in plaats van alleen hoe het er visueel uitziet.

Zo kan je in de opbouw van een pagina aangeven wat de head is, het artikel en de footer. Een zoekmachine, maar zeker ook een AI bot, maakt gebruik van deze semantiek om te bepalen waar een pagina over gaat. In de opbouw van onze websites, gebruiken wij semantiek zodat duidelijk is hoe pagina’s zijn opgebouwd.

Ook in de opmaak van content speelt semantiek een belangrijke rol. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven wat een kopje (heading) is en hoe die zich verhoudt tot andere headings.

Het voordeel van het goed gebruiken van semantische HTML

Betere structuur voor zoekmachines

Zoekmachines zoals Google “lezen” de code. Als jouw HTML duidelijk aangeeft wat hoofdtitels, paragrafen en secties zijn, begrijpt de crawler beter waar de pagina over gaat en hoe de inhoud is opgebouwd.

Relevantie van content

Een juiste hiërarchie met koppen (Heading 1, Heading 2, etc.) laat zoekmachines zien welke onderwerpen belangrijk zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Toegankelijkheid

Screenreaders en andere ondersteunende technologie gebruiken semantiek om content correct voor te lezen of te navigeren. Zoekmachines waarderen toegankelijke websites doorgaans positiever.

Rich snippets en structured data

Elementen als article, header, footer oftime maken het makkelijker voor zoekmachines om context te begrijpen, wat weer kansen geeft op betere zoekresultaten (zoals rich results).

Minder afhankelijkheid van styling

Semantiek zorgt ervoor dat de inhoud waardevol blijft, ook zonder CSS of met alternatieve weergave. Voor crawlers en indexering maakt dat de content betrouwbaarder.

Probeer je website eens te bezoeken zonder de stylesheet in te laden, toont die dan nog steeds wat het meest belangrijk is?

Structured data


Geef betekenis aan je content

Structured data is extra code die wij toevoegen aan jouw website. Die is onzichtbaar voor bezoekers maar erg bruikbaar voor zoekmachines en AI agents. Het legt in een duidelijke, gestandaardiseerde taal uit wat er op je website staat. Hiervoor gebruiken we de schema’s van schema.org. Bijvoorbeeld:

  • Dit is een vacature met salaris specificatie en vereisten.
  • Dit is een product met prijs en voorraadstatus.
  • Dit is een evenement met datum en locatie.

Waarom is het gebruik van structured data belangrijk?

Zoekmachines zoals Google of AI-systemen (bijv. ChatGPT die informatie van websites gebruikt) begrijpen de inhoud van je website beter dankzij deze informatie. In plaats van alleen maar “platte tekst” te lezen, krijgen ze een gestructureerde handleiding. We maken het de zoekmachine makkelijk om jouw content te begrijpen.

Wij zorgen ervoor dat de juiste schema’s op een gebruiksvriendelijke manier worden aangeboden. Je hoeft er in de meeste geval;len geen extra werk voor te doen, de website biedt de structured data aan op basis van de door jou ingevoerde content.

Wil je weten of je jouw website al schema data aanbiedt? En of die correct en compleet is? Check dan Google Search Console of gebruik dan deze handige structured data testing tool!

Het toevoegen van structured data levert een aantal voordelen op:

Betere zichtbaarheid in zoekresultaten

“Rich snippets” worden vaak samengesteld op basis van structured data. Denk hierbij aan sterretjes bij reviews, prijsinformatie, of datum en locatie direct in Google.

Meer kans om uitgelicht te worden

Denk hierbij aan de “People Also Ask”-sectie of in AI-overzichten.

Relevanter verkeer

Doordat zoekmachines beter snappen wat je aanbiedt, word je sneller gevonden door mensen die écht naar jouw product of dienst zoeken.

Toekomstbestendig

AI-assistenten en voice search gebruiken structured data om direct antwoorden te geven. En met de toename van voice gestuurde zoekopdrachten, bereid je daarmee goed voor op de toekomst.

technische wegwijzer voor Google

Migratie bij Go-live

Als wij jouw nieuwe website live zetten, voeren we een grondige URL-migratie uit. De website vervangt namelijk een website die al een tijd in de lucht is. Dat betekent dat het raadzaam is om alle opgebouwde Google waarde die op de oude website is opgebouwd te migreren naar de nieuwe website. Dit doen we door een technisch document op te stellen waarin we Google vertellen waar hij de content die reeds is geïndexeerd te vinden is op de nieuwe website.

Onderstaande werkzaamheden zijn nodig om de reeds opgebouwde vindbaarheid van de websites te behouden.

  1. Opstellen migratiedocument: Bestand genereren met alle geïndexeerde URL’s, vaststellen van alle redirects. Vaak kan dit vergaand worden geautomatiseerd.
  2. Opstellen redirect script: de technische verwerking van alle redirects
  3. Check migratie bij livegang: we doen een volledige check op geïndexeerde URL’s

Het uitvoeren van een volledige migratie is zeer waardevol. Het voorkomt een terugval in verkeer na het live zetten van de nieuwe website. Wij zorgen en bij het live gaan van de nieuwe website voor dat er geen 404’s ontstaan en dat Google op de juiste manier wordt verwezen naar de content op de nieuwe website.

Developer is aan staand aan het werk op kantoor in een werkkamer.
Het team aan tafel in de vergaderkamer tijdens een overleg.

Een front-ender werkt aan een WordPress website op het kantoor van Sturdy Digital.

Sturdy asterisks
Ervaren webbouwers sinds 1999
Sturdy asterisks
Kies ook voor een website die voor je werkt
Sturdy asterisks
Een team van WordPress specialisten

Overtuigd van het belang van ijzersterke techniek voor jouw optimale vindbaarheid?

Contact

"*" geeft vereiste velden aan

Ready to get sturdy?

Wil jij ook een website die écht waarde toevoegt? Bel Sturdy. Hij gaat graag met je in gesprek omtrent jouw digitale vraag. Je komt er hoe dan ook wijzer uit. Geen zorgen, geheel vrijblijvend én zonder beren op de weg.

  • Sturdy asterisks Ervaren webbouwers sinds 1999
  • Sturdy asterisks Kies ook voor een website die voor je werkt
  • Sturdy asterisks Een team van WordPress specialisten

Hoe kunnen we je helpen?

"*" geeft vereiste velden aan