
Websites die voor je werken sinds 1999
Sturdy Digital:
websites sinds 1999
Sturdy’s wieg stond in Leiden, 1999. Tijdens het laatste studiejaar Communicatie in Rotterdam, startte Frans Eldering samen met Maarten de Vries Eldering de Vries Communicatie. Modern als ze waren, schreven ze het bedrijf in onder de domeinnaam edvc.net.

Nederland maakt kennis met internet
Internet stond nog in de kinderschoenen. Nederland maakte kennis met internet in 1994. Met e-mail via DDS (De Digitale Stad) via een 14k4 modem (wie herinnert zich het kanarie-geluid nog?). We zochten via Lycos en Altavista en even later via Startpagina en Ilse.
“Dat hele internet, dat kon nog wel eens wat worden”
Frans Eldering, oprichter Sturdy Digital
Frans Eldering en Maarten de Vries startten het bedrijf vanuit de studiebanken en studentenkamer. Tot de eerste klussen van edvc.net behoorden onder andere:
- Leiden University School of Management
- Flora Holland
- Bouvardia.nl
- AIESEC Nederland
Via Amsterdam Creative Solutions naar New Fountain
Vanuit het Wibauthuis in Amsterdam werd de basis gelegd voor het huidige bedrijf. Dat gebeurde in een pand met andere online startups als M4N (later Zanox, nu Awin), JungleMinds en Tweedehands.nl. Never a dull moment dus!
In 2002 klapte de internet bubbel en deed Nina Brink flink het stof opwaaien. Maarten ging zijn eigen weg en Frans pakte de draad verder op met Eric Bos, die online ervaring had opgedaan bij Change The Script.
Samen startten zij New Fountain. Een bureau dat zich richtte op Communicatie, Zoekmachine positionering (het huidige SEO) en webdevelopment. Onze klantengroep breidde zich uit met klanten als:
- O’Neill Europe
- Vliegtickets.nl
- HotelSpecials.nl
- Hünkemöller
- De Bijenkorf
- Hampshire Hotels
- Jopenbier
Van eigen CMS naar WordPress
Zoals elk zichzelf respecterend webbureau, ontwikkelden ook wij in 2004 ons eigen CMS: SiteMotor.
SiteMotor
Het allerbelangrijkste doel van ons CMS is gebruiksvriendelijkheid. In een tijd waarin het bijwerken van een website nog een zeer lastige klus was, besteedden wij extra veel aandacht aan de User interface. We testten ons systeem uitvoerig op digibeten en zorgden voor uitvoerige documentatie.
Zo ontstond ons CMS, dat onder andere door Jopenbier werd gebruikt voor hun (toen) nieuwe website

Sturdy Start met WordPress
Het is 2008 en Jeroen de Beurs komt werken bij New Fountain. Hij heeft als affiliate marketeer veel ervaring met webdevelopment in WordPress. Dit wordt de start van de WordPress specialisatie van Sturdy. We beginnen met het ontwikkelen van affiliate websites in WordPress.

WordPress haalt SiteMotor in
We merken steeds vaker dat onze klanten vragen stellen die niet standaard in SiteMotor zitten. We merken bij onze eigen affiliate sites hoe eenvoudig het is om functionaliteit toe te voegen middels een nieuwe plugin en besluiten dat SiteMotor End of life is.
Vanaf nu werken we enkel nog in WordPress.
2014: Full focus op online
Tot 2014 ontwikkelde Sturdy nog regelmatig drukwerk. Maar vanaf 1 januari 2014 richt New Fountain zich volledig op het ontwikkelen van websites. WordPress websites wel te verstaan.
We starten zoals zoveel bureaus in die tijd met het ontwikkelen van websites in commerciële thema’s. Dat ontwikkelt lekker snel en geeft de klant oneindige mogelijkheden tot het aanpassen van de eigen website. Tot we iets grotere, en serieuzere websites gaan bouwen. Websites waarvan de klant afhankelijk is. Voor sales, leadgeneratie of sollicitaties.
Nu blijkt dat het gebruiken van commerciële thema’s niet meer werkt. De code is te omvangrijk, het aanpassen te omslachtig en onze klanten vinden de weg niet meer in het woud aan mogelijkheden. We moeten terug naar de basis. Terug naar een gebruiksvriendelijke omgeving om de website te beheren.
2022
De geboorte van Sturdy Digital
New Fountain is al sinds 2015 partner van Realhosting. En Realhosting is klant bij New Fountain. Beide bedrijven kennen elkaar goed en werken veel samen. Pim Effting is eigenaar en oprichter (ook in 1999!) van Realhosting. Hij verkoopt Realhosting aan TWS en stapt daar in 2022 uit als partner.
Na een korte pauze, gaat het bij Pim weer jeuken. Hij grijpt terug naar zijn oude liefde: webdevelopment. Pim stelt Frans voor om New Fountain samen groter te maken. Deze gezamenlijke wens krijgt gestalte.
Om de puzzel compleet te maken stapt Jeroen de Beurs in als CTO. Jeroen is sinds 2008 in dienst en heeft vrijwel elke rol in het bedrijf vervuld.




Size does matter
Pim en Frans delen de visie dat een webdevelopment bureau moet bestaan uit specialisten. En dat er voldoende specialisten beschikbaar moeten zijn om klantvragen blijvend te kunnen beantwoorden. Klanten kunnen en mogen leunen op ons team, dus we hebben een redundante setting nodig.
Samen nemen ze het bedrijf BrickZero uit Castricum over. Een maatwerk WordPress bureau. De werkzaamheden van BrickZero sluiten goed aan bij die van New Fountain en met deze acquisitie krijgt Sturdy Digital gelijk het broodnodige volume.
Professionele WordPress websites
Van thema’s installeren naar maatwerk WordPress development
We ontwikkelen ons eigen WordPress thema. Zonder overbodige code, maar volledig maatwerk. De samenwerking met SDIM die Sturdy Sinds 2015 heeft, geeft veel input. We worden sterk in SEO-techniek. SDIM daagt onze developers uit om sterke, strakke code te schrijven. New Fountain wordt een Maatwerk WordPress Bureau. En met succes!
High traffic
8.000 bezoekers per minuut, 1 miljoen bezoekers per dag op loten.nlWe komen met onze website loten.nl in Google boven staatsloterij.nl. De techniek van onze site was eenvoudigweg beter en leverde op 1 januari 2018 binnen de seconde de trekkingsuitslag aan bezoekers. Staatsloterij.nl had daar veel meer moeite mee en klapte eruit. Google twijfelde geen seconde en zette loten.nl op 1. Tof, maar zoveel bezoekers moest de site wel aankunnen! Dat lukte. Kudos voor onze techniek!
Schaalbare webshop
Drukte in de shop van Jopenbier tijdens Corona. Jopenbier.nl was reeds voorzien van een webshop voor Corona. Tijdens de eerste lock-down ontplofte het aantal bestellingen. De Woocommerce webshop bleef stabiel en snel. En zegen voor Jopenbier. Die zijn omzet via de horeca zag instorten.
Vindbare vacatures
De nieuwe website van TMI, gekoppeld aan Salesforce voor het afhandelen van sollicitaties. We zetten de website live met ruim 1.000 vacatures en worden zeer goed vindbaar op de belangrijkste profielen.
De ultieme Multisite
De multisite die we voor IVN.nl ontwikkelden: ruim 250 websites in 1 WordPress installatie. Een project dat ons team tot het uiterste van zijn kunnen drijft. Maar met succes! De site wordt vindbaarder en veel gebruiksvriendelijker voor de ruim 400 content beheerders.
Sturdy is geboren. Lang leve Sturdy!
Per 1 februari 2023 krijgt Sturdy Digital een eigen gezicht.
Met de nieuwe website getsturdy.nl wordt zowel de naam als het beeldmerk wereldkundig gemaakt.
De beer is los!


