Een duurzame B2B website voor Bals Nederland
Bij familiebedrijf Bals draait alles om duurzame verbinding. Met elkaar, met onze relaties en met de natuur. Dat zit in de genen van team Bals. Je wilt de wereld beter nalaten aan toekomstige generaties. Bals levert hoogwaardige contactmaterialen, verdeelkasten en Led verlichting voor de professionele omgeving. Het assortiment omvat 3.000 producten.
Online catalogus, gekoppeld aan Compano

Bals heeft een assortiment van ca. 3.000 producten. Al deze producten staan ingevoerd in Product Information System (PIM) Compano. Alle productinformatie, van naam tot afbeeldingen en van eigenschappen tot en met gekoppelde instructies in PDF staan in het PIM.
De data in dit systeem wordt gebruikt voor meerdere doeleinden. Zo worden producten vanuit hier ingeladen in technische tekenprogramma’s maar ook de papieren catalogus van Bals wordt hieruit opgebouwd. Dat heeft tot gevolg dat de productdata in Compano erg feitelijk is, terwijl de website vraagt om een meer communicatieve en marketing gerichte aanpak. Wij maakten op een aantal punten een automatische vertaalslag in de aangeleverde data en verrijkten de productdata met website content.
Alle eigenschappen, gekoppelde documenten en productafbeeldingen worden via onze API-koppeling op de website geplaatst. Bij het koppelen van een site aan data uit een ander systeem, wordt altijd zichtbaar wat de kwaliteit van die data is. Is alle productinformatie volledig? Hebben we alle data beschikbaar om de voorgestelde designs te kunnen ontwikkelen?
Vaak, zo ook bij Bals, is een slag nodig om de data te optimaliseren. De koppeling die wij ontwikkelden voorziet onder andere in het koppelen van groepsinstellingen aan producten en het vertalen van kenmerken naar filters en informatie slide-ins. Daarmee ontstaat een unieke en zeer bruikbare combinatie tussen productdata uit Compano, en marketingcontent op de site.
Uitgebreide zoekfunctie
In een groot assortiment moet de gebruiker het product van zijn keuze snel kunnen vinden. De zoek- en filterfunctie zijn op de nieuwe website van groot belang. Zo groot zelfs, dat de zoekfunctie een centrale plek op de site heeft gekregen.
Dit geeft de bezoeker een prettige ervaring. Alle variaties van een product zijn in een overzicht te vinden, zonder verder te klikken. Voor zoekmachines bestaat echter voor elk product een eigen pagina. Op die manier kan de zoekmachine elke productvariatie eenvoudig vinden en indexeren.
Wij ontwikkelden een zoekfunctie met een aantal specifieke functies. De meest in het oog springende is de ‘auto complete’ functie. Zodra de bezoeker in het zoekveld begint te typen, vult de suggestiebox automatisch zoekresultaten aan in verschillende content typen, te weten:
Gebruikers zijn allereerst op zoek naar productinformatie. Daarom wordt op de eerste posities een productsuggestie gedaan, met de mogelijkheid om alle producten binnen de zoekterm te bekijken.
Gebruikers die iets breder willen zoeken, kunnen naar een categorie klikken om daarin verder te filteren.
Voor de gebruiker die niet op zoek naar productinformatie, maar kennis over de zoekterm.

Dynamische productfamilies
De producten van Bals zijn beschikbaar in verschillende uitvoeringen. De verschillen zijn zaken als een ander ampèrage, een andere uurstand of het aantal beschikbare polen. Wij hebben er voor gezorgd dat gerelateerde producten aan elkaar gekoppeld worden en in een matrix worden getoond.
Dit geeft de bezoeker een prettige ervaring. Alle variaties van een product zijn in een overzicht te vinden, zonder verder te klikken. Voor zoekmachines bestaat echter voor elk product een eigen pagina. Op die manier kan de zoekmachine elke productvariatie eenvoudig vinden en indexeren.
Van eerste concept tot eindproduct
Strategie
We begonnen met het scherpstellen van de positionering van Bals. Wat maakt dit bedrijf onderscheidend in de markt?
Tegen wie praten we? En wat willen we graag dat bezoekers op de website doen? Kortom: wanneer is de website een succes?
Structuur vóór stijl
In deze fase brachten we de gebruikersreis in kaart. Van navigatie tot conversiepaden: alles moest logisch, intuïtief en doelgericht zijn. De wireframes gaven Bals alvast een helder beeld van de nieuwe digitale structuur. Nog zonder afleiding van kleur of vorm.
Stoer, ambachtelijk en vertrouwd
De visuele vertaling van het merkverhaal kreeg vorm. Het design combineert krachtige typografie, veel witruimte en industriële fotografie. Zo voelt de website eigentijds, maar blijft hij trouw aan het karakter van Bals: een bedrijf met beide voeten in de praktijk.
Maatwerk development in WordPress
Zodra het design stond, bouwden we de website op in een flexibele WordPress-omgeving. Met oog voor performance, schaalbaarheid en vindbaarheid. Elk element werd zorgvuldig uitgewerkt voor een soepele gebruikerservaring, op elk schermformaat.
