Google houdt duidelijk van WordPress. Wij hebben heel sterk vindbare websites gebouwd in WordPress. Maar dat komt niet alleen omdat we WordPress gebruiken. Goede vindbaarheid kent vele facetten.
De basisregel is wat ons betreft: “Google wants to show the best result, so be the best result” (quote: Yoast). Dat betekent dus dat alles aan je site goed moet zijn: techniek, content & autoriteit. Je kunt niet een van deze onderdelen verwaarlozen als je in een sterk concurrerend veld vindbaar wilt worden.
Met de komst van generatieve AI tools zoals ChatGPT en Perplexity zijn de regels voor SEO (en zoals sommigen het noemen ‘GEO’) iets aangescherpt. Het zoekgedrag van mensen is immers flink veranderd. In plaats van te zoeken op een keyword, stellen menen nu een uitgebreide vraag in de vorm van een prompt. Ze verwachten een antwoord op de vraag, niet een link naar een website. Om genoemd te worden in de antwoorden van AI tools, zal je de website zo moeten aanbieden dat de tools die heel goed kunnen indexeren.
Daarmee is het gebruik van technieken als semantische HTML en structured data veel belangrijker geworden. De techniek van de website moet de spiders optimaal helpen om de content te begrijpen.